måndag 20 september 2010

Dummaste respektive smartaste rejserföraren

Ett exempel på instrumentering
För att göra mig till ovän med alla tänkte jag ägna mig åt sågande av lite motorsporter. Allt för att bli av med läsare. Håll till godo:

Satt och filosoferade när jag tittade på en bajk som var preppad för Dakar rallyt.
Hojen hade hastighetsmätare, varvräknare, dubbla GPSer, roadbook, dubbla klockor, vägmätare, höjdmätare, stjärnkarta, sextant, kaffekokare, 40" 3D platt-TV, väderradar och värmepump. Nästan i alla fall. Körkort är bara början för att klara av den här hojen, en magisterexamen i elektroteknik och skepparexamen, för navigeringen, kan nog också vara på sin plats.
När man skall ha tid att faktiskt köra hojen är svårt att fatta.

Så jag tänkte att man måste vara rätt smart för att framföra den här hojen i Dakar-rallyt. För det första måste man fatta att Dakar-rallyt varken börjar eller slutar i Dakar utan går på en helt annan kontinent. För det andra, när man väl hittat till starten, skall man framföra all den här elektroniken på vilken man monterat en motorcykel för att göra den mobil.
Vad jag sett av Dakar-rallyt är det ju inte direkt en snitslad bana heller så en del uppmärksamhet går åt att köra åt rätt håll.

Så det kan nog anses etablerat att för att klara ett Dakar-rally måste man ha kepsen, förlåt hjälmen, rätt påskruvad. Men hur smart behöver man egentligen vara i andra motorsporter?

Alla rejserförare måste ju sakna en del vett, annars skulle dom inte göra det dom gör. Så även Dakar-rally-förare måste vara lite dumma på sitt lilla sätt. Men bortsett från det, Vad krävs egentligen i de olika sporterna och, framför allt, vilken kräver minst?

Först tänkte jag att Rallyförare, som visserligen har snitslad bana men ändå inte bara far runt-runt måste vara näst smartast. Men rallyförare är dom enda som har personlig assistent och kan man inte tävla utan en personlig assistent som håller koll på en så vet jag inte....
Hur som helst så ger personlig assistent inga he-man poäng.

Sen har vi F1, Cart-serien, Porshe Cup, MotoGP och alla som kör på en bana. Dom behöver ju bara följa efter som som åker framför så speciellt mycket intellekt krävs inte för att hitta här. Fast ibland åker nån fel ändå men då tar dom fram en speciell vägvisarbil med gul blinklampa på taket som lungt och bestämt visar vägen. En sorts "Follow Me".

Nästa pilsner blir rundbana som Nascar. Instruktionerna till föraren blir enkla: "Kör som faan till nästa högerkurva". Borde räcka kan man tycka men även här kommer det fram "Follow me"-bilar som visar hur man skall köra då och då.

Speedway kör också på rundbana men här finns mig veterligt inga vägvisare. Fast nog kör dom fel ibland ändå men då finns det räcken som styr tillbaka dom på banan.

I Rallycross har man ingen personlig assistent och man måste dessutom aldeles själv hålla reda på att man kör "jokerspåret" minst en gång. En viss matematisk begåvning krävs med andra ord. Det är nog det som kommer närmast Dakar-förarens utmaning.

Och längst ned på listan hittar vi förare i rattlåsrejsing (ävem känt som dragracing). Man sätter grabben i bilen pekar på gröna lyktan och mållinjen och säger "När den där tänds skall du vara där borta. Plötsligt.". Ett attention span på 10-20 sekunder räcker. Det kan en kyckling klara av.

För att repetera: Dakar - smartast, rattlåsrejsing - dummast.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Idel kloka ord. Dakar Rallyt är sporten före allaandra.
Faktum är att Dakar rallyt är "creme de la creme" på alla vis. Det är sportsligt, det är en konstform skulle jag nog kunna säga. Men, det är en fråga som ställer till ditt så enormt fina resonemang, lite:
Dakar rallyt är uppfunnet av fransmän.Så sporten som är det ädlaste och vackraste i världen av sporter, det är bättre än sex! Hur kan detta vara uppfunnet av inkontinenta pårökta fransmän som lever på cigg och kolsvart kaffe? Det är ta mej fan obegripligt.
Dakar i bil däremot det är bland det lägsta man kan nå. Men på mc är det snabbaste vägen att ta sig till Gud... i många bemärkelser.

Det är så satans jobbigt att skriva in mitt användarnamnoch lösenord, så jag nöjer mig med att klicka i "Anonym"

//Peter A. Din trogne bloggföljare .
(Stellan lackade ur, han älskar Speedway och dragracing, han förstår inte det här med Dakar - vi har diskuterat det ingående, så nu är det bara jag kvar... )

Mystery Man sa...

Jaha. Stellan har hoppat av säger du.

Nåja det gjorde inte så mycket för han bara hånade mig för att jag inte gör så många inlägg.

Så nu har jag bara en läsare att skrämma bort......

Peter A sa...

Nä, Stellan hoppar inte av. Han är alltid på.

Stellan sa...

Dakar e ta mig fan helt värdelöst! I jakten på att göra tävlingen ännu (om möjligt) tristare så får man numera bara köra med mopedmotorer.

Jag tvingades med att kolla på svenska rallyt en gång, jösses vad trist det var. Ett hjon blåser i en visselpipa och sen kommer det en jävla WRC-bil och poffar och smäller, sen e det dött igen...

Det största felet med motorsport är dock att kreativiteten är borta till följd av strikta regelverk för att hålla ner fart och ekonomi.

Tänk när man kunde svetsa ihop en räser själv och steka med. Navstyrning, tvåhjulsdrift, kompressor...