söndag 24 april 2011

Ägg och plus?

Har inte haft så mycket tid att spender på att skriva skit på min blogg på sistone. För mycket jobb och nu är ju hojen vårklar å man vill ju gärna köra lite också så... mer tid lär det väl inte bli framöver.
I vanlig ordning ser det i och för sig ut all lugna ner sig om en eller två månader men jag har varit med så länge att jag inte låter mig luras längre.

Men jag har lovat att jag skall prata religion och när skulle det passa bättre än nu i påsk (ja, förutom till julen då).  Påsk är, precis som julen, en gammal hedninsk högtid som fanns långt före kristendomen men som kyrkan "kidnappade" för att dom visste att folk skulle fira då och om dom skulle kunna ta över på allvar var dom tvungna att hindra folk från att fira dom gamla hedninska festerna. Om ni inte tror mig så kan ni ju fundera ut vad äggen har för djupare mening i den kristna traditionen.
Av nån anledning missade kyrkan midsommar men ingen är väl perfekt....

Men nu är det påsk och vi äter ägg för att, enligt kyrkan, fira att dom spikade upp en snubbe på ett stort plus för typ tvåtusen år sen. Dom tog matteundervisning på stort allvar på den tiden. Tydligen.

Hursomhelst, snubben dom spikade upp var en jude vid namn Jesus och han dog alltså uppspikad på ett stort plus. Eller gjorde han? Han dök nämligen upp levande ett par dar senare och det ansågs otroligt märkvärdigt. Folk var tydligen inte vana vid illusionstrick på den tiden men moderna människor som sett damer sågas itu (på låtsas), bilar förvinna och allehanda trick på dumburken skulle han nog fått jobba hårdare för att imponera på.

Hur den nu är med den saken så hävdar en del dönickar att han dog (vilket han alltså inte gjorde) för våra synders skull, innan vi ens hunnit begå dom, och att på så sätt står jag i nån form av skuld till honom. Befängt!

Jag vet inte vad jag skulle ha begått för nån hemsk synd som han hade anledning att dö för (vilket han alltså inte gjorde) men jag vet att jag aldrig bett honom göra det och aldrig skulle komma på tanken att be honom om nåt sånt vansinnigt.

Jag ser alltså ingen som helst anledning att jag skulle vara skyldig en två tusen år gammal judisk Zombie-Illusionist nåt och dom som hävdar nåt annat kan sticka och brinna.

Inga kommentarer: