fredag 28 januari 2011

Svedalas första custom, Blomster 1902

Jag avbryter tillfälligt mina memoarer för att meddela att jag besökte MC-mässan och i MCHKs (MotorCykel Hysteriska Klubbens) monter fanns vad som förmodligen måste vara sveriges första custom.
Blomster 1902
Detta är vad som sägs om hojen på skylten:
Den här motorcykeln framställdes av en man vid namn Blomster i Kinna i Västergötland. Motorn är fransk av fabrikatet Ixion och var avsedd för att monteras ovanför framhjulet som drevs av en friktionsrulle. Den här placeringen var ju inte den bästa med tanke på tyngdpunkt och viktfördelning och Blomster monterade den i ramen och konverterade den för remdrift. Motorn är troligen den första kommetsiellt tillverkade tvåtaktaren. 
Motor: Ixion encylindrig 50cc tvåtakt.
Tändning: Torrbatteri och spole. Brytarna på motoraxeln som är försedd med brytarkam. 
Förgasare: Flottörförgasare med ställbart munstycke och luftspjäll.
Kraftöverföring: Kilrem från remskivan på motoraxeln till den undre remskivan. Kedja därifrån över kopplingen och slutligen kilrem igen till bakhjulet.
Däck: Vulstfälgar med 20x1.5 tum vulstdäck.
Bromsar: Dels den vanliga bakhjulsbromsen i cykelnavet dels en bromskloss på en av remskivorna.
Den här mannen hade inte inställningen "less is more" vilket kanske framgår bättre av denna bild:

Lägg märke till att bensintanken sitt längst ned. Det ger ju i och för sig en låg tyngdpunkt i början av rejset men gör att man måste pumpa upp lite soppa till den lilla övre tanken då och då. Det är det handtaget uppe till vänster är till för.

Liten detaljstudie:

Man blir himla nyfiken på hur den där tvåtaktaren egentligen fungerade med tanke på att insuget verkar sitta mitt i vevhuset.

Och här en bild på elsystemet:

Man kan konstatera ett par saker:
Först måste man känna en viss beundran för den "die hard" attityd denne Blomster måste ha haft. Han måste dessutom ha haft otroligt kul när han snickrade ihop den här.

Sen kan man tycka att I vissa stycken har inte Custom-scenen kommit så mycket längre än så här. Jag syftar naturligtvis på alla dessa konstiga lösningar på enkla problem. Blomster-mannen var en pionjär, så här måste man lämna en del svängrum men i dag??

En del förståsigpåare hävdar att trenden nu går mot körbara hojar med goda prestanda och om det är sant så har man egentligen bara slutit cirkeln. Körbarhet var ju precis det Blomster vill uppnå.

Mystery Man Har Talat.

Inga kommentarer: