lördag 19 november 2011

Nascar!

Jag är en stor fan av motorsport i allmänhet och helst MotoGP eller hojar, men jag tittar även på bilsport när såndant bjuds. Det finns dock ett undantag: Nascar. Jag har försökt förstå tjusningen med bilar som kör på kraftigt doserade banor runt runt runt ett ett par hundra varv men jag kan tamefaan inte se var som är spännande med saken. Det verkar som om den snabbaste bilen vinner. Eller den som trycker hårdast på gaspedalen vinner.

Så jag har gett upp på Nascar. Jag byter oftast kanal. Men av de ca fyratusensjuhundraelva Nascar tävlingar per säsong (har ingen koll på exakt hur många det är) går två (2!) på riktiga tävlingsbanor, så kallad "Road Course". Dom visade highlights från ett sånt lopp på TV och det var faktiskt lite kul. Helt plötsligt blev det en biltävling där  taktik, utanför depån, och spårval börjar spela i alla fall lite roll och omkörningar förekommer. Visserligen har hela affären lite av Paralympics över sig, Nascar-bilar är lite som den oäkta avkomman av en F1:a och en lastbil, men det var heta fighter på sina håll. Nascar på en road course är ju också en kontaktsport nästan helt i paritet radiobilarna på Grönan. Detta bidrar till intrycket av paralympics men har också sin tjusning, på sätt och vis. Plåtslagarna i Nascar-teamen blir nog utbrända ganska snabbt.

Så, jag kan tänka mig att titta på Nascar, om dom kör på riktiga tävlingsbanor. Fast helst på sammandraget då, för dom håller på i över hundra varv.

/Mystery Man

1 kommentar:

Stellan sa...

Jag var på Indy car rce en gång. rundbana med formelbilar.
250 000 pers på läktaren!
Det var så trist att jag åkte till hotellet och sov, medans bilarna svarvade vidare.